Архива 2005-2006 > Интервју - Премеравања |
КЊИЖЕВНИК МИЛОВАН ВИТЕЗОВИЋ ЕКСКЛУЗИВНО ЗА „НАЦИЈУ” Увежбано одумирање државе
„На делу су генерације које су, идеолошким и социолошким образовањем оспособљене, преузеле задатак да изведу одумирање државе. И то не једне државе. Ми смо за две деценије извели болно одумирање две државе, а над трећом ћемо извршити еутаназију”
Пише: Станислав Божић
Интернет претраживачи име Милована Витезовића налазе на преко хиљаду веб-страница. Објавио је више од тридесет књига у преко 150 издања и један је од најчитанијих српских писаца (Златни бестселер за 1996, 1997, 1998, 1999, 2000). Написао сценарија за више од педесет сати играних програма највише ТВ категорије. Саставио више од десет антологија српске и светске поезије, прозе и књижевности за децу. Заступљен у више од педесет српских и светских антологија поезије, поезије за децу, афоризама, прозе, фантастике, телевизијских драма... Ушао у српску школску лектиру и у немачке средњошколске читанке. Мало је европских новина које нису објављивале његове афоризме, од хамбуршког Штерна до московске Недеље. Превођен је на енглески, немачки, грчки, руски, италијански, румунски, македонски, словеначки, хебрејски, чешки, пољски, мађарски, шведски... Скраћени таксативни попис међународних и домаћих награда које је добио изискује више од 2.000 компјутерских словних знакова. Издвајамо Европску награду за ТВ серију Вук Караџић, додељену од стране жирија којим је председавао Умберто Еко. Милован Витезовић – саговорник „НАЦИЈЕ”.
•Прошле године рекли сте: „Карађорђе је био слобода, Милош држава.” Шта нам је, после свега, заправо остало од слободе и од државе? Можда сам негде прошле, јубиларне године Српске револуције и поновио ту мисао о Карађорђу и Милошу, у жељи да опоменем на значај јубилеја. Залуд, јер јубилеј је обележен општенародним обезличењем, па, рекло би се, и државним стидом. Часније су се славили јубилеји општинских културно-уметничких друштава него два века Србије. Међутим, та мисао је део једног реског текста (у коме је и реченица: „Карађорђе је био етика, а Милош политика.”) којим сам пре осамнаест година покушао да помирим Србе са две историјске личности које смо изабрали, после и Првог и Другог српског устанка, за вође скоро двовековне српске поделе. Сматрао сам бесмисленом, а јесте бесмислена, деобу новије српске историје – на ону која је почела са источне (Орашац) и ону са западне стране (Таково) једног те истог Рудника. Та деоба је деоба самог срца Србије, коју су и сами историчари одржавали, а не само династичке и партијске поделе. Она је семе свих српских деоба и већ важна одредница српског менталитета. Зато бих ту реченицу оставио у тексту у коме је написана и по страни у одговору на Ваше питање. На путу смо да погубимо многе слободе, неке смо већ и погубили, којима се губи она основна слобода народа да чува и негује најважније особености свог карактера, које га народом одређују и издвајају међу народима, које су његов допринос богатству свих народа. А што се државе тиче – на делу су генерације које су, идеолошким и социолошким образовањем оспособљене, преузеле задатак да изведу одумирање државе. И то не једне државе. Ми смо за две деценије извели болно одумирање две државе, а над трећом ћемо извршити еутаназију.
ЗА ЗРНО ВЛАСТИ – ГРУМЕН ЧАСТИ
•Да ли је Европска Унија доиста чаробна формула за све наше проблеме, како су нас уверавали еуфорични либерал-демократски револуционари, или та представа указује на то да су прескочене неке битне лекције из прошлости? За велики број наших политичких алхемичара који мућкају јавно мњење и тим раствором испирају памет народу, Европска Унија јесте чаробна формула која решава проблем чувања или преузимања власти. Сигурно да Европска Унија, као и свако добро организовање, доноси и повољне предности за једне, или у једном, али и неповољна стања за друге или у другом случају. Улазак у њу тражи разум, а не еуфорију. Што се тиче прескочених лекција из даље прошлости, описивао сам прву унијалну Европу Свете алијансе, када је Бечки конгрес пристао на пропаст Карађорђевог устанка и за цео век одгодио нестанак турске страховладе у Европи и ослобођење балканских народа. Тада је кнез Метерних, канцелар Европе (више од Солане), одређивао Беч за интернацију кнеза Милоша. Припадам генерацији која је 1968. године тражила да крај века буде срећнији и праведнији, тада се сањала и нека друга Европа. Нажалост, ова данашња Европа није сањана, мада је сада у прагматичним рукама негдашњих сањара. Када сам 1979, говорећи пред Дисовим спомеником, оптужио генерацију да је пристала на све против чега је била, доказивано ми је да нисам у праву. Сада сам очајан што доказивачи нису били у праву. У очајању налазим једино задовољење. Не можемо мимо Европе, али не смемо у њу грлом у јагоде и приватизацијом народних интереса! Јесам за Европу за какву су, рецимо, Умберто Еко или Станислав Лец, па чак и за Европу за коју се изјашњавао Де Гол – Европу Дантеа, Шатобријана, Гетеа... са особеностима у највишим вредностима, а не у глобалном обезличењу... Моје поимање Европе је, у ствари, наслов Вашег часописа (тадашње пуно име: ЕВРОПА НАЦИЈА - прим. ред.). •Однос између политике (партије) и интелектуалца, тема од које је направљен цео један помало патетичан поджанр у литератури, и данас се непрестано отвара као нешто спорно или контроверзно. Ваша искуства и виђења? Не знам какав сам интелектуалац, није моје ни да се процењујем. Срећом, од настанка вишестраначја остао сам изван партија. Не бих да призивам Божији прст са повредом из 1992, која ми је у томе помогла. Комунисти су своју власт звали влашћу радника, сељака и поштене интелигенције. Гледајући и слушајући представнике партија, видим да више нема радника и сељака, да је, по представљању и по истицаним дипломама, у питању углавном интелигенција на власти. Поштена? Тешко! За зрно власти дају грумен части. Та интелигенција није школована на етици, већ на основама марксизма, који се данас зове социологијом културе. Боли ме кад видим угледне ствараоце и мислиоце како своју особеност, своју виспреност и домете свога дара стављају у службу партијског једноумља! Па у тој служби подлежу ниским политичким страстима, и сами правећи и умножавајући црне листе! Дуже и теже од оних на којима су и сами били. Негде сам записао: Интелектуалце деценијама нико ништа није питао, сем у полицијским саслушањима, а онда им је пружена могућност да докрајче земљу. Толико за поджанр од мене!
ДОБРО ЈУТРО, СТРАДИЈО
•Уопште, како Вам данас изгледа политичка и друштвена сцена у Србији – видите ли ту разлоге за охрабрење, елементе препорода? На политичкој и друштвеној сцени је, уживо, линеарна и доследна драматизација Домановићеве Страдије. Страдија је, као једна фиктивна земља, била метафорично-сатирично регистровање политичких прилика у Србији на самом крају деветнаестог и самом почетку двадесетог века. Домановић је Страдију писао као охрабрење, и ја бих, као одани домановићевац, волео да је тако и у овом данас видим, али се бојим да актери нису поштено читали Домановића, да су његову фикцију претворили у стварност, а његове метафоре у пуку реалност, и да то раде из политичког атавизма, да је то још једно понављање историје, овога пута историје политичких партија код Срба. •На овај или онај начин, били сте део власти којој се данас приписују неке од најтежих замисливих оптужби. Какав је Ваш однос према том времену, себи у њему, као и оптужбама на које указујемо? Цео мој живот дојакошњи био је у разним политичким периодима и за сваки се могу наћи велике оптужбе, од којих не могу бити амнестирани. У њима сам се старао, према приликама, да лично останем частан, колико у животним ситуацијама, толико у ономе што сам стварао. Ви, колико разумем Ваше питање, мислите на власт у периоду деведесетих година. У томе периоду сам био главни уредник Уметничког програма Радио телевизије Србије (у ствари, само Телевизије Београд), што је било више рад него власт, и мислим да сам га часно обавио; по створеном, то је најобимнији део трајног уметничког програма у укупном програму и РТС – ТВ Београд и целокупне Радио телевизије Југославије (преко триста телевизијских драма, преко две хиљаде епизода играних ТВ серија, осамдесет седам играних филмова и неколико хиљада документарних, уметничких програма и програма за децу...) Приказао сам све до тада забрањене емисије, нисам пристао на цензуре и једноумље у овом сегменту програма. Нисам правио црне листе. Одбијао сам да примам листе генералног директора. И све то не сматрам ни храброшћу, ни херојством. Нисам тражио захвалност. Нисам примио ни једну дневницу, пошто сам службена путовања обављао као једнодневна, а возио ме је службени ауто. Одбио сам да шаљем људе на принудне одморе. Кад ми је такав списак тражен у време НАТО бомбардовања под претњом смене и отказа, направио сам списак само са мојим именом и био смењен.
ИЗНЕВЕРАВАЊЕ ДОГОЂЕНОГ НАРОДА
Моје „кривице” има само у томе што сам радио. Сад, тачно је да сам говорио на Ушћу и да сам ја дефинисао „догађање народа”. На Ушћу сам говорио у име ондашње још неорганизоване опозиције (1988), јер Добрица Ћосић није могао, а да не би говорио Оскар Давичо кога су комунисти нудили. Говорио сам као добитник Европске награде (Еко председник жирија) за серију Вук Караџић. Није моје да кажем колико је то био храбар говор, нарочито у другом (некосовском) делу. И данас бих одржао исти говор, без мењања, али бих додао опомену народу да не дозволи да његова надања буду изневерена. Ту су највећи греси власти деведесетих (а ни опозиције нису баш невине), што су у свему изневерили народна надања (како је то још Његош опомињао). У бурне догађаје распада СФРЈ ушло се без јасног националног циља, за који се само претпостављало да постоји, и без плана за остварење. Од свих оптужби најтежа је оптужба што је поражен народ и доведен у безнађе. Али та оптужба није изнета. Као да су оптужитељи за то да народ буде (и остане) поражен. На првим вишестраначким изборима и са независним кандидатима и Будо Кошутић и ја смо поражени на истој изборној јединици од Слободана Ракитића и СПО. Иза поноћи сам назвао Ракитића и честитао му победу. Моје делегатско посланиковање у Савезној скупштини се практично окончало седницом пред Лондонску конференцију. Покушао сам да изведем демократски пуч и да Скупштина утврди консеквентне ставове којих се морају држати наши преговарачи (Ћосић, Милошевић, Булатовић, Панић), од којих се не може одустати без сагласности Скупштине, која би током Конференције била у сталном заседању. Успео сам да променим дневни ред, на препад. Први пут, па прошло. А онда се, током припремне паузе, утврдило да је то само мој предлог и да га нису иницирали ни Ћосић, ни Милошевић, ни Панић. Уместо заузимања ставова, почео је обрачун са мном што уносим сумњу. Прво Маровић, потом Јовић, потом Црнчевић, говорили су скоро сви. На мојој страни били су само Момир Војводић и Милорад Црњанин. После сам формално остао посланик до краја мандата. Повреда ме је удаљила са заседања. У време друге операције, Скупштина је смењивала Добрицу Ћосића, сутрадан ми је доктор Никола Деклева рекао: „Боље је што сте код нас, а не тамо.” •Велики број умних и упућених људи указује на изузетну важност културе не само као поља посвећеног неговања, него и као „геополитичког инструмента”. Зашто политичка класа у Србији, деценијама већ, испољава неразумно или недобронамерно потцењивање далекосежне важности културе? Духовна вертикала је најверодостојнија цивилизацијска мера колико је један народ историјски народ. Њом се одређује његово место међу другим народима. Не бих да се помисли како већ патим од параноје, али намеће се утисак како се стварају услови да Срби постану спорни као историјски народ, као да је негде планирано, а да се овде доследно изводи. Више бих волео да је то осиона препотентност власти, завидно ниподаштавање и нама својствен мурдарлук уздигнут на политички турбофолк.
БАШТИНА НЕПРИМЕТНИХ ПОРАЗА
•У оквиру обновљених расправа о „српском филолошком програму”, са становишта српске и са становишта штросмајеровске идеје југословенства, као и „језичког јединства”, чујемо опет веома различите оцене улоге Вука Караџића и Ђуре Даничића у том „страшном српском поразу”. Као писац знамените ТВ серије о Вуку Караџићу и велики зналац његовог живота и дела, шта Ви кажете на те оптужбе и одбране? Да није било Вука Караџића и његове језичке реформе засноване на народном говору, ми не бисмо имали јединство књижевног и народног језика. А питање је колико би се књижевни језик даљом русизацијом, без правила, која је баш у његово време била у току, још више од народа отуђио. Ја мислим да је Вук био велика срећа нашег језика. Као што мислим да је Вук исправно и логично мислио да ће јединством језика постићи жељено јединство народа. У програмском тексту Срби, сви и свуда, помиње Србе римског и мухамеданског закона. Ако је Вук био самоуки логичар језика који је сам као један институт синтетизовао све дотадашње погледе на српски језик (Орфелина, Доситеја, Мушицког, Мркаља, Милованова и Соларића), Ђуро Даничић је био школовани и консеквентни филолог. То што су се Хрвати (кајкавци и чакавци), прихвативши штокавско наречје са Вуковим и Даничићевим правилима и на гајици (Гајева латинична ортографија), ујединили у један народ на простору Хорватске, Славоније и Далмације, то није кривица ни Вука ни Даничића. То је њихова вештина, али и одрицање два велика и лепа наречја. Ми се, што се језика тиче, ничега нисмо одрекли, али у националном корпусу нисмо успели да задржимо Србе муслимане. Што се штросмајеровске идеје јужнословенства тиче, она је могла бити остварива само 1848. године, после је све било касно. Да ли је желео да поунијати Србе? Вероватно. Па шта се од једног бискупа могло очекивати? Да у православље врати поунијаћене? Ја мислим да је Штросмајерова идеја југословенства постала поразна по Србе кад се ње у Београду латио Јован Скерлић. На њега се логично надовезао Југословенски одбор. •Ма како било, извесно је да су Срби многе своје епохалне политичке, економске и војне битке изгубили најпре у области културе и идеја? Само Ваше питање сугерише логичан одговор, то је она прича о духовној вертикали, с тим што су многе битке губљене а да нису ни започете. А ни примећене у поразима. И не од јуче, већ од тековина Првог светског рата. После Другог светског рата, у времену комунистичког усрећења, само су у Београду прављени случајеви идејних скретања у култури. Није било сезоне без случаја. Случајеви су били најсигурнији начин политичког напредовања. Скини главе неподобних, да би своју подобност учинио неприкосновеном. Сетимо се само младе комитетске другарице која је водила случај изложбе Миће Поповића у галерији „Цвијета Зузорић”. Тада је фундиран и њен садашњи демократски положај у српској култури. Није ли чак самом распадању Југославије претходила чувена Шуварова Бела књига Централног комитета Савеза комуниста Хрватске о идејним скретањима само са примерима из Београда, из српске културе, српских књига и српских новина. Није ли у њеном обликовању учествовао један тамошњи кабинетски Србин који нам данас овде држи лекције из демократије? Све у име неког мондијалног, ваљда Хелсиншког одбора.
КАСНО РАЗВОД У СРБИЈУ СТИЖЕ
•Како објашњавате чињеницу да је српска историја потпуно запостављена у српској кинематографији: ми немамо филмове ни о тако глобално филмичним ликовима какви би били Немања, Стефан Првовенчани, краљ Драгутин, цар Душан, деспот Стефан Лазаревић, устаници из XIXвека...? Стара српска историја је, ако не заборављена, а оно по налогу прећуткивана, да се не вређају народи и народности који немају историје. Ми смо у уџбеницима историје имали цивилизацијске рупе. (Школовани на тим историјама данас воде народ и земљу. А сви се труцкамо на тим њиховим историјским рупама!) Светиње су биле политичка јерес! Довољно је било поменути Светог Саву, па да будете проглашени за националисту и стављени на лед. Ја сам хтео да пре Вука Караџића пишем серију о Светом Сави. Није могло. Кад сам после Вука то обнародовао, уверен да се за десет година време променило, напао ме је Оскар Давичо у Сарајеву у своме часопису Даље. Додуше, више Светог Саву, кад има повод. Тада је велики проблем било објављивати и Баранинове књиге. Десанка Максимовић је имала случај са књигом Тражим помиловање. Мирко Ђекић је имао комитетска окапања кад ми је у посттитовско време, 1985. године, у НИН-у, само у оквиру једног интервјуа објавио почетак песме Поменик: „Мисли моја, мој у глави црве, / Зар почиње све од четреспрве? / И зар до ње ничег било није / Ни нас самих а ни историје?” Сада, кад се бар историја раскрилила, нема аутора од великих захвата, а ни средстава. Оно мало средстава троше углавном углавном они који и естетски и комунистички-породично не подносе српску историју. •Док сте били уредник у РТС-у, направљене су неке од славних телевизијских серија (Отворена врата, Горе–доле, Крај династије Обреновић, Породично благо, Бољи живот, Срећни људи...)и реализовни програмски пројекти од националног значаја. Тада исмејани као „прашина коју режим баца у очи гладном народу” („Бољи живот, Срећни људи, зато и ти срећан буди”) – ти серијали и данас чине практично окосницу „демократског телевизијског програма”? Шта да кажем? Кад кренем Кнез-Михаиловом улицом не могу људе да убедим да нисам на телевизији, и да нисам уредник још од 1999. Добро је да ми не скидају потпис. Милановић је то радио годину и по дана. Жао ми је што нема значајнијег новог програма, поготово не оног који се може назвати подухватом. А што се тиче те прашине, после моје смене Сваштара Душка Радовића била је забрањена за премијерно приказивање, нису се могли репризирати ни Зла жена, ни Досије 128, ни серија Крај династије Обреновић. После премијерног приказивања ове серије, професор Михаило Марковић ми је рекао: „Серија је добра. Али има и поруку: Разведи се на време.”
КРЕСОВИ И ДОДВОРАВАЊА
•Нагло и исфорсирано репризирање идеолошких филмова и серија из доба „друге Југославије”, чак и оних којинису нимало везаниза Србију (попут Капелских кресова), изазива недоумице. Носталгија? Национални мазохизам? „Налегање младе квочке на бајата јаја”? Мислим да је одговор у свему што сте понудили као алтернативу, уз онај помињани комунистички атавизам. Капелски кресови су рађени по дневнику и прози Вељка Ковачевића. То може бити или додворавање његовој кћерки (Биљана Ковачевић-Вучо - прим. ред.), или нуђење могућности да разумемо њено понашање. Мада има ту и баналне нужде. Тешко је свакодневно нахранити телевизијски програм, а да то што мање кошта. Као добро издвајам то што видимо шта су све играли неки данас демократски острашћени глумци, који за живота траже да буду проглашени за споменике на пиједесталу демократије! •У прошлости су као дипломатски представници наше земље били акредитовани наши неоспорно најбољи писци и песници: Црњански, Андрић, Дучић, Ракић... И данас видимо писце у дипломатији, све масовније, но да ли је задржана линија квалитета (књижевног, дипломатског и људског)? Немам увид у деловање јединствене дипломатије подељене државне заједнице. Имам утисак да она, овако погодбена, и напољу умножава деобе, са жељом да их интернационализује. Постоји израз – дипломата од каријере. Писао сам у роману Симфонија Винавер о Ракићу, Дучићу, Андрићу, Црњанском, Винаверу, Спалајковићу и Растку Петровићу као о дипломатама од каријере. Не знам ко су данас све и где писци дипломате, који ипак нису и дипломате од каријере, па о линији не може бити реч... А о другом? Душан Ковачевић, један од најбољих комедиографа не само код нас. Вида Огњеновић је овде познат писац. Драган Великић је познат у свету... Даље не знам. Нисам за то да дипломатско место буде партијска синекура. Више сам да писци буду дипломате неголи обични чиновници, али при томе писци морају знати дипломатију, морају заступати земљу а не књижевне правце и партијску припадност. Још пре седамнаест година узалуд сам предлагао да Србија направи паралелну почасну дипломатију са највишим ауторитетима, почев од историчара Словена, сорбонског професора Френсиса Контеа и професора Никите Толстоја, до нобеловца Чеслава Милоша и оскаровца сценаристе Стива Тешића. Српске вође, Јовић, Ћосић, Милошевић, за то нису имали храбрости, спрам Будимира Лончара. Лично, никад не бих био дипломата, знам бар себе!
ТРАГОМ РЕЗИГНИРАНЕ НАДЕ
•За деценију и по написали сте осам романа, који су углавном били бестселери са више издања. Уз два претходно написана, Завод за уџбенике Републике Српске објавио Вам је комплет од десет романа. Шта је једног превасходног песника и сатиричара „претворило” у прозаисту? Године у које сам зашао и велико искуство у писању драма и телевизијских серија. Осетио сам да сам неке песничке кругове затворио, а проза ме је мамила и за њу сам се припремао, већ сам се био определио да неке приповести из српске прошлости урадим здушно и с катарзом, и за себе и за читаоца, да не кажем народ. Симфонија Винавер је сведочанство како је Београд постао светска метропола да се у њему одржао и светски конгрес масона, први после Светског рата, са историјским последицама. Хајдук Вељко је роман о српском дерту и инату у историјском времену. Синђелић се са сунцем смирио роман је о трагичности највећег српског јунака, од самих Срба без помоћи остављеног у опкољеном шанцу на Чегру. Чарапе краља Петра су приказ српске голготе кроз судбине једне војникове мајке и остарелог и развлшћеног српског краља, обједињених у народној и својој несрећи. Принц Растко и Света љубав су моји, надам се, успели (хваљени су) покушаји да сиђем у корене мога народа. Милена из Кнез Михаилове кипти лепотом и носталгијом за липама јуна 1968. А Булерлеска у Паризу је омаж колико Миодрагу Булатовићу, толико најумнијим људима и генијалним чудацима друге половине двадесетог века у светској престоници духа: Сартру, Женеу, Бекету, Јонеску, Сиорану, Хемингвеју, Пикасу, Далију... Моја прва књига песама Слободније од слободе имала је у белешци реченицу: „Од истог писца – изаћи ће неколико књига.” Да на тај начин завршим овај одговор: од истог писца изаћи ће још неколико романа. Боже, здравља. Пишем, јер не знам друго. А писањем се лечим од очаја. Романи су дуга терапија. •Некада смо се од опоре стварности бранили врхунском сатиром. А сада? Сатира је тада егзистирала у границама изборених слобода, на просторима који се свакодневно освајају, бране и губе. Данас не знамо где су ти простори, јер смо, такорећи, на ничијој земљи, док се вулгарне турбофолк слободе распростиру преко таблоида у којима има места само за нижеразредну сатиру, сведену на шалу. Данас врхунске сатире нема у новинама, ако се пише, пише се за своју душу, евентуално за књиге, а више за фиоке и за неко друго време достојнијих критеријума. У овом времену тзв. транспарентности све је провидно до голог духа. Сатиричари који држе до себе самоцензуришу се, да не потроше муком стечени углед! „Пишем са скоро несавладивим јадом. И како моје писање постаје забавније, тако моја несрећа постаје већа” – вели Хенри Милер. Издвојио сам то за мото. •Ових година сте сасвим поседели. Више се не може ни видети колико сте забринут човек. Шта Вас је последње забринуло? Почели смо да сумњамо и у ментални склоп националног бића. То ме је забринуло. Ево како. Сретнем ових дана професора Душана Каназира, експерта за молекуларну биологију. О чему ће два Србина сем о стању у којем смо. „Изгледа да је код нас дошло до неке генетске мутације. Негативне, наравно. Толико деструкције и аутодеструкције”, каже он. Претрнуо сам. Ипак смо се сложили да се два Србина могу ујединити само ако нешто треба срушити! •На самом крају: нада или резигнација? Резигнирана нада. <
(Октобар 2005)
|