Архива 2005-2006 > Визир |
О мужелоштву и другоме блуду
Од Адама, грех (служење демонима и себи) непрекидно разара Божји лик у нама. Грех помрачује наш ум, одводећи нас у таму незнања истине о Богу, нама самима и свету коме припадамо; грех рађа нове и нове болести које наша огреховљена тела разједају, приводе распадању и, коначно, смрти. Нарочито блуд човека лишава снаге и крепости, убрзава његово старење и унакажава божански лик у њему... Закон који је од Бога био предат Мојсију строго осуђује и кажњава све појаве блудне нечистоте и оскврњења. Тако се за мужелоштво каже: „Да не буде курве између кћери Израиљевих, ни аџувана (мужеложаца) између синова Израиљевих” (5. Мој. 23, 17). А на другом месту читамо следеће: „И Јуда чињаше што је зло пред Господом; и гресима својим којим грешаху дражише га већма него оци њихови свиме што чинише. Јер и они начинише себи висине и ступове и лугове на сваком високом хуму и под сваким зеленим дрветом. А бејаше и мужеложаца у земљи, и чињаху све гадове народа које беше истерао Господ испред синова Израиљевих” (1. Цар. 14, 22-24). Зато Закон прописује: „Ко би мушкарца облежао као жену, учинише гадну ствар обојица; да се погубе, крв њихова на њих” (3. Мој. 20, 13). Исто је важило и за скотолоштво: „Ко би облежао живинче, да се погуби; убијте и живинче” (3. Мој. 20, 15). У Новом завету апостол Павле изричито говори о томе да је мужелоштво смртни грех, и да, следствено томе, узрокује вечну смрт, то јест вечну одвојеност од Бога: „Или не знате да неправедници неће наследити Царства Божјега? Не варајте се: ни блудници, ни идолопоклоници, ни прељубници, ни рукоблудници, ни мужеложници, ни лакомци, ни лопови, ни пијанице, ни опадачи, ни отимачи неће наследити Царство Божје” (1. Кор. 6, 9-10). Исти апостол можда најбоље описује настанак ове страсти: „Јер кад познаше Бога не прославише га као Бога, нити му захвалише, него залудеше у својим умовањима, и потамне неразумно срце њихово; говорећи да су мудри, полудеше, и заменише славу бесмртнога Бога подобијем смртнога човека и птица и четвороножних животиња и гмизаваца. Зато их предаде Бог у жељама срца њихових у нечистоту, да се бешчасте телеса њихова међу њима самима; који заменише истину лажју, и више поштоваше и послужише твари него Творцу, који је благословен у векове. Амин. Зато их предаде Бог у срамне страсти. Јер и жене њихове претворише природно употребљавање у противприродно, а и мушкарци, оставивши природно употребљавање жена, распалише се жељом својом један на другога, мушкарци са мушкарцима чинећи срам, примајући на себе одговарајућу плату за своју заблуду...” (Рим. 1, 21 ид.) Из овога је јасно да је основни човеков грех његово самомнење, његово високо мишљење о себи и сопственом уму. Мислећи да је мудар, човек је, у ствари, постајао малоуман, што је водило идолопоклонству, проглашавању творевине за божанства. И, коначно, последица свега овога јесу појаве телесних страсти, најпре противприродни блуд мушкарца према жени, затим и према другом мушкарцу... Већ и на основу свега до сада реченог, може се створити представа о односу Цркве према мужеложништву... Црква осуђује грех, а не грешника... И упозорава да свако од нас има одговорност за своје поправљање и усавршавање... Црква се моли за читаву палу творевину Божју, да нас Бог помилује и призове у светлост познања. <
Јеромонах мр Никодим Богосављевић (Православље, бр. 920, 15. јул 2005, изводи)
|