Архива 2005-2006 > Визир - Историја „постисторије“ |
ГЛОСА УЗ ЈЕДНО ЛУКАВСТВО ГЛОБАЛИСТИЧКОГ УМА: ФРЕНСИС ФУКУЈАМА ПРЕПОРУЧУЈЕ ЈОШ ЈЕДНО ЕВРОПСКО ЛЕЧЕЊЕ БОЛЕШЋУКонтраофанзива предајом„Да би се створили предуслови за складно уклапање ,детериторијализованих’ и ,декултурисаних’ младих муслимана у демократски контекст европских друштава, нужно је – поручује Фукујама у свом новом тексту-међашу – одлучно раскрстити са контрапродуктивном политиком мултикултурализма, јер се показало да она производи (исламистички) радикализам. Он тражи од Европљана да своје дефиниције националног идентитета преформулишу на начин који ће их учинити прихватљивим за грађане неевропског ,бекграунда’. Ту смо, дакле!”
Пише: проф. др Дарко Танасковић
Разорни немири и ерупције рушилачког гнева младих имиграната из претежно муслиманских породица пореклом из црне Африке и Магреба, који су крајем прошле године данима потресали предграђа Париза и још неких француских и европских градова, мало су кога могли оставити равнодушним. Усталасало се забринуто јавно мњење Запада, огласили су се многобројни политичари и такозвани друштвени делатници, али и теоретичари, аналитичари, експерти и, наравно, „експерти”, тражећи и нудећи дијагнозе и објашњења суштине ове особене појаве која у много чему измиче уобичајеним мерилима и стереотипним мисаоним матрицама. Већ данас се може без устезања оценити да је „интифада у европским предграђима” покренула занимљиву расправу најширег значаја. Изнето је и износи се прегршт занимљивих и подстицајних идеја које буде наду у могућност квалитетног заокрета ка објективном и интелектуално одговорном сагледавању једног аспекта савременог исламског изазова, искушења пред којим се налази хришћанска Европа (или постхришћанска, како кажу неки), али и сам ислам, односно европски муслимани. Удар нађе искру у камену! Штета је, само, што се по ко зна који пут потврђује да је критичкој свести и савести потребно да одавно запажени конфликтни процеси досегну степен драматичне ескалације, како би се пренуле и озбиљно суочиле с њиховим већ испољеним тешким последицама. Заточеници разних видова „политичке коректности”, заробљеници комотног опортунизма или одређених посебних групних и личних интереса, они који се сматрају и које окружење сматра интелектуалцима, по ко зна који пут већински су пали на испиту. А требало је, рецимо, само пажљиво прочитати још поодавно објављену књигу француског исламолога Жила Кепела Предграђа ислама и посветити дужну пажњу њеној видовитој поруци и поуци... Нису, међутим, баш сви неспремно дочекали талас бунта у европским предграђима. Некима је ова спектакуларна социјална ерупција у самом срцу Старог континента пружила прилику да је илустративно и аргументацијски искористе ради прибављања додатне уверљивости тезама за које се програмски залажу. У оваквим настојањима, појединци међу тим модерним кондотијерима једне једине спасоносне Истине за човечанство, а таквих „Истина” је, наравно, више, испољавају завидну маштовитост и готово мађионичарску вештину да сваку појаву протумаче на начин који тера воду на њихову идеолошку воденицу. Нашу пажњу привукао је један у сваком погледу изузетан пример описане телеолошке методологије. Реч је о укључивању у дебату познатог америчког професора међународне политичке економије и геополитичког мислиоца глобалистичке оријентације Френсиса Фукујаме, чије ниједно оглашавање не може проћи незапажено.
„ЕВРОПА – МЕКА ГЛОБАЛНОГ ИСЛАМА”
Контроверзном пророку „краја историје” и наступања „постидеолошког доба” с почетка деведесетих година прошлог века ништа не смета да, непосредно по ступању у ново столеће, једну веома историјску и наглашено идеологизовану појаву протумачи у функцији промовисања глобалистичке визије пожељног стања света. Они који су приметили, а добрим делом и на сопственој кожи осетили, колико је историје произведено од тренутка кад је Фукујама обзнанио њен крај и какве су све идеологије у међувремену харале и пустошиле међу људима и народима, не могу а да пред новим Фукујаминим интерпретативним подухватом не заврте сумњичаво главом. Има ли разлога за подозрење? Мислим да има, и то много, иако основне поставке изнете у његовом огледу Европа је Мека глобалног ислама (преноси га 4. јануара 2006. римска Corriere della sera из европског издања Wall Street Journal-a) почивају на делом тачним премисама. Заводљива убедљивост пледоајеа таквих интелектуалних асова и уходаних проповедника „једне Истине”, у овом случају либерално-глобалистичке, и лежи, уосталом, у томе што не оперишу неистинама и дезинформацијама, већ успевају да непобитне чињенице и утемељене стручне увиде оригиналним мисаоним маневрима упрегну у квадриге своје опште замисли. Покушајмо да развидимо у чему се, бар како мени изгледа, овом приликом, испољава то лукавство глобалистичког ума. Пред трагичношћу терористичких напада у европским престоницама и онеспокојавајућим бунтом муслиманске омладине из друге и треће усељеничке генерације у њиховим предграђима, Ф. Фукујама сугерише да је потребно коренито променити наше поимање природе претње екстремног исламизма. Досад је, наиме, превладавала склоност да се он схвати као извозни производ настао у далеким муслиманским земљама, као што су Афганистан, Пакистан или подручје Блиског истока, одакле се уноси, убацује на европско тле. У складу с таквим виђењем, решење је тражено у одлажењу и деловању на лицу места, војним, економским, политичко-дипломатским и другим средствима, како би се опасност сасекла у корену и елиминисала, а тамошње државе усмериле на пут демократије. Извозом демократије, дакле, против извоза исламизма и тероризма. Подсећајући на то да су извршиоци већине терористичких напада на европском тлу били муслимани настањени и/или школовани на Западу, Фукујама сматра да има сасвим довољно јаких разлога за закључак де се главно извориште исламског екстремизма новога типа потражи управо у самој Европи. Учинићемо тешку грешку ако идеологију савремених европских исламиста и даље будемо тумачили као афирмисање традиционалних муслиманских вредности и културе, упозорава он и објашњава да у свету ислама млади немају проблема са својим културним идентитетом, јер се они њиме, без могућности за неки другачији избор или стварну дилему, натапају из породичне и друштвене средине у коју су уроњени. Могу бити само муслимани и ништа друго, па и не долазе у искушење да сами себи, и другима, поставе питање „ко смо, заправо, ми?”
ЗАПАДНИ КОРЕНИ „НОВОГ ИСЛАМА”
Сасвим другачије, предочава Фукујама, стоји ствар с муслиманском младежи у западноевропским земљама, јер она је, у условима разапетости између традиционалне муслиманске (с којом је изгубила присну везу) и модерне европске културе (у коју није потпуно интегрисана), упућена да направи избор, што није нимало лако. Уз хроничне социјалне недаће и прикраћености, то продубљује осећање искорењености и неприхваћености. Да би поткрепио ову своју тврдњу, Ф. Фукујама се позива на ставове саопштене у новој књизи угледног француског исламолога Оливијеа Роа Глобални муслиман. Западни корени новог ислама, одраније познатог по самосвојној тези о „поразу фундаменталистичког и наступању постфундаменталистичког ислама”. Роа, рекао бих разложно, констатује да је савремени исламски радикализам, заправо, производ „детериторијализације” и, следствено, „декултурације” ислама. Млади европски муслимани, рођени и одрасли на Западу, за разлику од својих истоверника у муслиманским свету, немају ни територијални ни културни (исламски) завичај, тако да пролазе кроз раздирућу кризу идентитета. У стању такве пометености, млади европски муслимани долазе у додир с позивом харизматских вођа, као што је, на пример, један Осама бин Ладен, а који им нуде визију универзалистичког и чистог ислама, ослобођеног традиционалних и локалних обележја. Ако прихвате да се укључе у редове „бораца на Алаховом путу”, постаће уважени припадници глобалне исламске заједнице (Умма), без обзира на то где живе и ко их окружује. Усавршена модерна средства комуникације и информације, а првенствено интернет, захваљујући чијем премрежавању Планете се практично укидају временске и просторне дистанце и димензије, моћни су канали неоисламистичке пропаганде и индоктринације. Да би постао „муџахид” („ревносник џихада”), млади париски или лондонски муслиман не мора чак ни да иде у џамију. Довољно је да седи пред екраном свог рачунара. Вера је у срцу, а не у џамији, а муслиман молити може било где, обраћајући се непосредно Свевишњем, без посредника. Све што је досад изнето, а што је, у ствари, аргументација О. Роа, а не Ф. Фукујаме, не само да је сасвим прихватљиво, већ, штавише, представља свеж и драгоцен допринос разматрању и целовитом сагледавању праве природе феномена исламистичке радикализације код припадника другог и трећег покољења муслиманске усељеничке популације у Западној Европи. Могло би се, евентуално, само приметити да изнету посебност, односно квалитативну промену природе исламистичког вјерују младих муслимана по периферијама западноевропских градова не би требало апсолутизовати, као да је то једини вид радикализације у муслиманским имигрантским заједницама. Знатан део старије муслиманске популације чува традиционалне вредности, условно речено, „џамијског” ислама и окупља се око својих имама. Ако и кад се радикализује или, бар, у све већој мери изолационистички понаша, а такве тенденције су прилично распрострањене, онда се овај вернички корпус радикализује у традиционалистичком кључу, уз варирање од конзервативнијих до већма фундаменталистичких модела живљења у складу с исламским начелима. Укратко, има и традиционалистичке и нетрадиционалистичке, „неофундаменталистичке” радикализације.
ПОИСТОВЕЋЕЊЕ СА ДОШЉАЦИМА
Проблеми с уверљивошћу и прихватљивошћу Фукујаминих гледишта и (имплицитних) препорука настају у тренутку кад он, поставивши, уз помоћ О. Роа, неопходну чврсту базу за развијање дискурса до којег му је суштински стало, креће у елаборацију европске компоненте новонастале ситуације с младим муслиманима. Полазећи од претходно изнете слике духовно и вредносно опустошених младих европских муслимана као лаког плена екстремистичке џихадске идеологије, Фукујама изводи закључак да оно што се њима и с њима Европи дешава и није ништа ново и непознато. Брза модернизација и трансформација друштва и раније је на Старом континенту, као пратећу појаву, стварала отуђеност међу омладином, из чега су настајали анархистички, бољшевички, фашистички, као и леви и десни терористички покрети. По Фукујами, реч је о типолошки истоврсним манифестацијама екстремизма, при чему се само мењала конкретна идеолошка матрица. Ако је тако, а он тврди да јесте, онда проблем неће бити решен „сређивањем” прилика на исламском Истоку и уређивањем живота тамошњим муслиманима извозом и, укаже ли се потреба, наметањем демократије. За бујање неоисламистичког радикализма у недрима Европе није пресудно оно што се збива у Афганистану, Ираку, Ирану или Саудијској Арабији, већ ту, код куће, где се находи истинско социјално и психолошко извориште те нове самозаразне болести. Лек би, сходно томе, ваљало тражити на терену где и из кога се патологија генерише. Европа би, верује Фукујама, требало да изнађе нови модел интегрисања отуђене и дезоријентисане усељеничке популације из друге и треће генерације муслимана који су њени држављани, па самим тим и њен проблем. Желећи да остави утисак уравнотеженог приступа, објективности, а и уважавања и разумевања за европске реалности, овај доследни заговорник глобалистичког нивелисања свих цивилизацијских разноликости и „неравнина” признаје да противречности које постоје и нарастају није једноставно и лако отклонити. Амерички професор оцењује да се Европљани јесу, додуше, политички определили да у други план потисну национални идентитет (идентитете), зарад једног отвореног, толерантног, „постнационалног” европства, али да су у том „ослобађању” стали на пола пута. Холанђанима, Немцима, Французима и другима наставља да буде својствено снажно национално осећање које се испољава у разним облицима и на готово свим нивоима менталне и социјалне структуре индивидуалног и колективног бића, суштински и трајно недоступног исходишно неевропским (и нехришћанским) усељеницима. А срж конфликта, као што смо видели, и састоји се у безнадежној немогућности младих муслимана да се интегришу, па би у тој равни и требало тражити путеве решења. Фукујама се свесно устеже да одсечно препоручи своју рецептуру за отклањање уочених европских противречности, јер не жели да се његово оглашавање доживи као арогантно прекоатлантско доцирање, на шта су многи недовољно „постнационални” Европљани (за Фукујаму „гневни популисти с деснице”) још увек поприлично осетљиви. Ипак, иако су му савети обазриво формулисани, њихов смисао је више него јасан, као и крајња мета којој смерају.
ГЛОБАЛИСТИ ПРОТИВ МУЛТИКУЛТУРАЛИЗМА
Да би се створили предуслови за складно уклапање „детериторијализованих” и „декултурисаних” младих муслимана у демократски контекст европских друштава, нужно је, поручује Фукујама, одлучно раскрстити с контрапродуктивном политиком мултикултурализма, јер се показало да она производи (исламистички) радикализам. Како би се ова пилула лакше прогутала, Фукујама, наравно, не доводи у питање легитимност мера државне принуде и силе према изгредницима и свима који угрожавају поредак, мир, безбедност и имовину суграђана и заједнице. Главна порука је, ипак, да је мултикултурализам, за који су се управо прваци „слободног” и „отвореног” друштва донедавно упорно залагали и уобличавали га у прекорне и оштре лекције ретроградним националистима, постао превазиђен и заблудан, а да практично није у пуној мери нигде ни заживео! Па шта онда да се ради? У одговору на то кључно питање, Фукујама на моменат разоткрива догматско глобалистичко лице и тражи од Европљана да своје дефиниције националног идентитета преформулишу на начин који ће их учинити прихватљивим за грађане незападњачког „бекграунда”. Ту смо, дакле!Чини ми се да је, уз нужно поједностављивање, Фукујамину логику могуће протумачити као захтев Европљанима да се културно уподобе стању у коме се налазе млади припадници отуђених имигрантских муслиманских заједница, како би се ове лакше и потпуније интегрисале. Ако су ови „детериторијализовани” и „декултурисани”, онда такви у сопственој кући, е да би она постала заједничка, треба да буду и Европљани. У „постнационалној” епохи Французи би, ваљда, требало да престану бити Французи, Холанђани Холанђани, Немци Немци... Србима је, уосталом, већ поодавно довољно јасно и болно поручено да није савремено бити Србин, али су они, изгледа, у том погледу поприлично тврдоглави. Кад је убијен холандски филмски уметник Тео Ван Гог показало се да и Холанђани могу испољити „српске” особине, а богме и Французи провоцирани дивљањем по предграђима својих градова. Треба ли они, рецимо, да из својих школских књига избаце Песму о Роланду, само зато што је овај ратовао са Сараценима, као што су неки захтевали од Срба да се одрекну Његоша? Хоће ли европски муслимани, заузврат, одустати од Курана, у коме се, поред осталог, позива и на борбу против „неверника”? Фукујама признаје да је „формирање таквог националног идентитета који би повезивао грађане свих религија и етничких припадности у једну заједничку демократску културу” осетљив и тежак задатак. Многи Европљани сматрају да је модел америчког „лонца за претапање” („melting pot”) непреносив у европски простор, где идентитет и даље почива на крви, тлу и древном колективном памћењу. Можда то тако и мора бити, резигнирано се вајка Фукујама, али ће се у том случају европска демократија наћи у још озбиљнијој неприлици кад број европских муслимана буде знатно већи него данас. А пошто је Европа једно од важних попришта борбе против тероризма, њено посртање одразиће се на све нас, упозорава, на крају, амерички геополитичар.
СТРАШНА ЦЕНА НОВЕ УТОПИЈЕ
Неке појаве и тенденције у друштвеном и културном животу Европе, чији је заједнички именитељ релативизовање, разводњавање и потискивање, све до укидања, одређених вредности које припадају самим темељима европског цивилизацијског идентитета, упућују на то да Фукујама није без истомишљеника ни на Старом континенту. Један од главних аргумената против изричитог позивања на (јудео)хришћанске корене европства у преамбули „Устава” Нове Европе био је управо зазирање од могуће негативне реакције на муслиманској страни. На Деридином филозофском трагу, неки млађи иконокласти прижељкују да, након распамећене политичке сфере, „деконструисана” треба да буде и она религијска. Европа као да би требало да постане помно пребрисана „табула раса”, по којој ће неки глобални ум (или можда светска влада?) слободно и произвољно исцртавати нове „постисторијске”, „постидеолошке” и „постнационалне” координате за савршено манипулисање људима „без својстава”. Непримерено је у вези с таквим визијама решавања муслиманског и свих других проблема сложене европске духовне, етничке и културне структуре призивати у сећање фамозни, и јединствени, прекоокеански „melting pot”. Сам Фукујама каже да је вера била онај кохезивни катализатор који је омогућио да се, непоновљивим стицајем околности, разнородни усељеници у Нови свет стопе у једну, америчку нацију. Од Европљана се тражи нешто сасвим друго, уз превиђање капиталне чињенице да они нису дођоши с разних меридијана, већ вековима домаћини у својој европској кући и њеним националним становима. Тешко је замислити да ће они затрти сопствено биће, као што су то учинили амерички усељеници с Индијанцима, ради рашчишћавања терена за несметано интегрисање инородних и иноверских, изворно неевропских новоевропљана. И да ли би то онда уопште било интегрисање ( с ким? у шта?) или освајање, запоседање разевропљене територије од стране „детериторијализованих” и „декултурисаних”, али исламски и те како свесних „глобалних муслимана”? Срећом, реч је, у крајњој линији, о утопији, али зар нам је мало поразних историјских искустава с немерљивим штетама и уназађењима проузрокованим упорним и тврдоглавим настојањима планског досезања разних утопија? На посебан опрез упућује извесност да Ф. Фукујама никако није само још један свирач у оркестру безидејних глобалистичких плаћеника који опсесивно, али и репетитивно свирају на једној те истој жици. Не, он је потврђено оригиналан, одлично обавештен и подстицајан мислилац, један од најутицајнијих на преласку из другог у трећи миленијум. Поврх тога, Фукујама је и интелектуално и хуманистички одговоран, што се убедљиво потврдило у његовим бескомпромисним полемичким обрачунима с тзв. „трансхуманистима”, покретом који смера да, коришћењем најусавршенијих технологија и врхунских научних знања, човека „ослободи” чак и „стега” његове биолошке природе. Идеју да би револуционарна биотехнологија човеку могла омогућити да постане сопствени творац и дизајнер, уверени глобалиста Фукујама оценио је као најопаснију замисао нашег времена. Нема сумње да је у томе потпуно у праву. Оно што додатно забрињава баш зато што је у праву јесте његово ( и не само његово) неувиђање да рецептура коју нуди ради превазилажења једног све дубљег унутрашњег јаза у западноевропским друштвима иде у истом смеру, односно води истим, засад само „трансцивилизацијским” путем, чија је не више тако далека последња станица „трансхуманистичко” рашчовечење човека.
КОБ ИДЕОЛОШКОГ „РАЈА НА ЗЕМЉИ”
Како остати равнодушан пред осведочењем да једно заводљиво лукавство глобалистичког ума, смишљено с намером да се повод имигрантског бунта у предграђима европских престоница тенденциозно идеолошки функционализује, није заправо ништа друго до нови пример аутентичне, искрене неспособности разумевања места, улоге и смисла културе/култура и традиције/традиција у људским стварима. Има ли суштински модернијег скулптуралног израза од древног кикладског? Који је драмски писац савременији од свевременог Шекспира? Знамо ли за неки секуларни морални кодекс целовитији и универзалнији од Десет Божијих заповести? Хоће ли Европљани хтети и моћи да се лише властитог вишедимензионалног идентитета, који је и верски и културни и етнички и национални, како би се бесловесно подастрли уливању страних цивилизацијских супстанци, уверени да тиме остварују идеал „отвореног демократског друштва”, прихватљивог свима, а нарочито онима који би да га пониште? Одговор на „европску интифаду” никако не би смео бити неки нови унутаревропски зид, попут оног израелског, али ни рушење и поравнавање баш свих бедема који су вековима обезбеђивали какав-такав поредак и закономерност у очувању природне, и од Бога дате, разноликости света. Научници тврде да се у том свету данас говори око шест хиљада језика, али да би их за сто година могло преживети свега двадесетак. Означава ли то цивилизацијски напредак? Већина се слаже да не, иако би се људи глобално вероватно лакше споразумевали. Питање је само да ли би имали о чему да разговарају, да пријатељују, тргују и да се свађају. Како би им живот тек постао неподношљиво досадан да се сви врате у једнојезичку „предвавилонску” идилу! Рајско насеље обећава благостање искључиво у есхатолошкој перспективи. Сви ранији покушаји да се оно пројектује и оствари на земљи водили су кроз овоземаљски пакао, према коме су буктиње запаљених аутомобила у париским предграђима само безазлени свици у европској помрчини. Чувајмо се искушења, и савета, да их покушамо одагнати глобалистичком промајом која ће нас све заједно повући у претећу неизвесност потчињавања некој отуђеној, хладној вољи, равнодушној и према Богу и према Алаху, али и према човеку. <
(Извор: „Савиндан”, Пријепоље, годишњак за 2006)
|