Архива 2005-2006 > Визир - Светлост миленаризма |
ГОВОРИ И КАНОНАДЕ: НА ШТА УКАЗУЈУ АНАЛИЗЕ ОБРАЋАЊА НАЦИЈИ АМЕРИЧКОГ ПРЕДСЕДНИКА ЏОРЏА БУША Фразе са нуклеарним пуњењем „Позвани смо на вођство у одлучујућем времену. Историја је позвала Америку и њене савезнике на вођство”, поновио је Буш и у свом најновијем „иступу пред лицем нације”. „Ми морамо одлучно делати у прогањању непријатеља слободе — или с надом у лакши живот одступити од наших дужности.” Добро познати тон, који одзвања светом кроз време и буди сећање на најтрагичнија искуства. Иза тог тона — тешко сварљиве комбинације зашећереног утопизма и идеологије бахатог месијанизма — куцају дигитрони и паразитско срце империје. Да ли ће то сада донети свету и самој Америци нешто што није виђено већ толико пута?
Пише: др Срђа Трифковић
Неки коментатори су рекли да овогодишње обраћање нацији председника Буша беше много умереније и не тако пуно самопоуздања као ранијих година. То виђење је погрешно. Овог пута изоставио је велику домаћу тему – прошлогодишњу злосрећну реформу система социјалног осигурања – али је о питању међународних односа и тероризма господин Буш понудио мноштво клишеа, отрцаних фраза и идеолошки обојених тврдњи, у истој мери као и у свом првом обраћању пре четири године. Са једва три стотине речи, у сасвим маничеовском маниру, господин Буш је у свом обраћању описао избор који стоји пред Америком: „Ми морамо одлучно делати у прогањању непријатеља слободе – или са надом у лакши живот одступити од наших дужности.” У комплексним и изазовним временима, наставио је, „пут изолационизма и протекционизма може се чинити широк и привлачан – али он води у опасност и пропадање”. Једини начин да се заштити Америка је да „својим вођством сама контролише сопствену судбину – тако да ће Америка наставити да води”. Господин Буш је устврдио да то без сваке сумње подразумева тежњу ка „историјском, дугорочном циљу... крају тираније у нашем свету”. План који заиста оставља без даха. „Крај тираније” је метафизички циљ који је у равни са тврдњама председничког кандидата Керија током 2004. године, када је инсистирао да су амерички интереси „конзистентни са миром, напретком и самоопредељењем сваке државе на свету... интереси Америке и остатка света су једно”. Између ове две „визије”, две стране истог двопартијског новчића, у ствари нема шта да се бира. Дошло се до вашингтонског консензуса са запањујућим последицама. Докле год на овом свету буде постојала и једна земља захваћена „тиранијом” (Буш), уколико она не ужива у „миру, напретку и самоопредељењу” (демократе), зрела је за промену режима уз употребу свих изводљивих средстава, укључујући ту и америчке маринце и авијацију. Ово треба чинити како би се заштитили безбедносни интереси Америке у било ком традиционално дефинисаном смислу, чак и уз претпоставку да ти интереси нису обавезно идентични са интересима „света” који се осећа на „изолационизам” и показује спремност да се „повуче са дужности.” Circulus vitiosus господина Буша је ојачан са мало лоше историје, а нарочито са потпуно погрешном тврдњом да су диктаторства инхерентно агресивна, док демократије „озлојеђеност замењују надом, поштују права својих грађана и њихових комшија и учествују у борби против терора”. Ова изјава противречи искуству старом двадесет пет векова: Атина је била демократија када је превела Делфску лигу у атинско царство и испровоцирала рат са Спартом и њеним савезницима. Намећући своју хегемонију, Атињани су тврдили да је њихово „вођство” било неопходно како би се ширила слободна трговина и, наравно, демократија. То је први случај у историји да је једна држава присвојила право да се бави пословима других земаља у име идеолошког концепта.
ГРЕШКЕ У САМОСПОЗНАЈИ
Самопрокламована улога Атине означила је рођење визије међународних односа која је за своје жртве, али и заговорнике, створила бескрајне проблеме што трају и данас. Перикле се трудио да оправда атински империјализам језиком који је претеча бушовско-керијевског миленаризма, тврдећи да је Атина тако донела слободу од страха и испунила потребе за грчким светом. Он се, такође, сложио са погледом да „сопствену судбину можемо контролисати својим вођством”. Наравно, крај тог пута наступио је 404. године пре наше ере, када ју је похарала и демилитаризовала Спарта, након чега се Атина никада није поново уздигла. Убедљиво најгора изјава у најновијем обраћању нацији господина Буша је његова карактеризација „радикалног ислама” као „первертирања племените вере у идеологију терора и смрти, од стране неколицине”. Непосредно након напада од 11. септембра неко се још и могао надати да господин Буш не мисли озбиљно када говори такве ствари. Неко је могао очекивати да су га политички обзири тог тренутка обавезали да каже да је „ислам религија мира”, а не да он сматра да је сам ислам – а не нека његова наводно ненормална форма – главна претња опстанку цивилизације. Два месеца касније, након првог обраћања нацији господина Буша (фебруар 2002) које је садржало малоумну тврдњу да је „прави” ислам савезник Америке у рату против терора („Нека скептици погледају богату историју ислама – векове учења, толеранције и напретка”), поново смо се уверили у то да је Буш пре ће бити не-баш-ингениозан него озбиљно обманут. Али, као Бурбон који „не учи ништа нити ишта заборавља”, председник Буш је поновио у овогодишњем обраћању да ће се политика дирања у осињак наставити: „У времену искушења, не смемо тражити лажну сигурност у напуштању својих обавеза и повлачењу у своје границе. Ако бисмо ове опасне нападаче оставили на миру, они нас не би оставили на миру. Они би једноставно довели бојно поље на наше обале.” Господин Буш једноставно греши. Рат против ових „опасних нападача” никада не може бити „добијен” у смислу елиминисања феномена тероризма, али може бити успешно вођен усвајањем стратегија – одбрамбених стратегија – које би свеле опасност од таквих инцидената на проценат близак нули. Због тога је потребно оставити муслимански свет на миру и спречавати га да има упоришну тачку на Западу: победа у рату противтероризмаће уследити не освајањем Меке него повлачењем из Меке и затварањем Запада за муслимане; не елиминисањем ризика него мудрим и преданим управљањем њиме. Намеру да се не напусте „наше обавезе” господин Буш је оправдао тврдњом немогућом за доказивање да „Америка одбија лажни комфор изолационизма”: „Ми смо нација која је спасила слободу у Европи, ослободила логоре смрти, помогла подизање демократије и победила царство зла.” Погрешио је или обмањивао у бар три ствари: • Појам „наше обавезе” имплицира постојање уставног федералног документа, расправљеног и стављеног у форму закона од стране Конгреса и Сената. Политике које се воде извршним декретима и ad hoc одлукама Беле куће или разних чланова кабинета, на пример, нису „обавезе”. • Наводно америчко одбијање „изолационизма” требало би тестирати чињеницом да 60 одсто Американаца не одобрава председникову политику према Ираку, а само 39 одсто је подржава. Ови резултати показују однос сасвим супротан од оног из маја 2003. године, и скоро савршено се слажу са расположењем нације о питању Вијетнама 1968. године. • Нацизам је поразила – не обраћајте пажњу на „спасавање слободе”, сви знамо шта се догодило на Јалти – Совјетска армија, која је нанела 85 одсто свих губитака Вермахта и која је, такође, ушла у најгоре од свих логора, Аушвиц и Треблинку.
ПРИВИЂАЊЕ „ПОЗИВА ИСТОРИЈЕ”
Не дозвољавајући простим чињеницама да наруше његову псеудореалност, господин Буш је отишао и даље изјавивши да, „још једном, ми прихватамо позив историје да ослободимо потлачене и померимо овај свет ближе ка миру”. Ово упућивање на „позив историје” је стари мотив у говорима господина Буша. Постојао је и у његовом обраћању нацији 2003. године, и има мегаломанске импликације. Бушов тим остаје обузет опасним утиском своје „изабраности”, изражене у изјави за памћење Мадлен Олбрајт како „Сједињене Државе стоје више од осталих нација, самим тим и виде даље”. Тврдње да је Америка мудра и пуна врлина, и да је њена спољна политика под утицајем цивилизацијских вредности а не предрасуда, нетачне су. Оне прикривају савезе засноване на интересу и замагљују јасноћу дебате. Иритирајуће тврдње о „изабраности” чине да дословце милијарде људи широм света помодре. Такође, морале би иритирати и све оне Американце чији би осећај обичне пристојности и скромности требало да буде увређен оваквим охолим брбљањима. Прелазећи на Авганистан, председник је објавио како „настављамо офанзивно” у тој земљи, „где се добар председник и Народна скупштина боре против терора, док истовремено подижу институције нове демократије”. Ово је познат манир господина Буша, сличан оном када је поздравио парламентарне изборе у Авганистану прошлог септембра назвавши их „великим кораком напред” за демократски процес у тој земљи. Када су објављени резултати, међутим, било је очигледно да ће WolesiJirga (доњи дом парламента) држати ратне вође, ветерани џихада и некадашњи талибански званичници. Члан ове нове Народне скупштине је и Абдул Расул Сајаф, вођа Партије исламског јединства, који се наводи у извештају Комисије о 11. септембру као ментор Калида Шеика Мохамеда, осумњиченог да стоји иза напада на Њујорк и Вашингтон. Парламентарци су и хазарски ратник Мохамед Мохакик, чувен по закуцавању ексера у главе својих заробљеника; Јунис Кануни, осумњичен за небројена зверства током грађанског рата из деведесетих година прошлог века; и многи други, упрљани насиљем и криминалом. Далеко од „великог корака напред”, авганистански избори илуструју опасности „ширења демократије” у муслиманском свету. Та истински демократска трансформација света захтевала би тако колосалну реформу мухамеданске вере која би је на крају претворила у нешто сасвим ново и другачије. Са тако неухватљивим циљем, питање које треба да поставимо није како да им донесемо демократију, него како ћемо смањити интеракцију са њима и учинити остатак света сигурнијим. Председниково излагање на тему Ирака било је лишено било каквих нових момената. „У офанзиви смо”, тврдио је, са јасним победничким планом. Помажемо Ирачанима да успоставе власт, како би стара озлојеђеност била ублажена и бунт био маргинализован. Настављамо напоре на пољу реконструкције. И треће, нападамо терористичке мете, док обучавамо ирачке снаге које су све способније да поразе непријатеља: „За мање од три године, нација је напредовала од диктатуре до ослобођења, до суверенитета, до устава, до националних избора.” Крајње старомодно. Довољно је рећи да је изражено поверење господина Буша у „жељу ирачког народа” једнако искрено као и његова изјава да „побеђујемо.” Његове речи имплицирају постојање сагласности и сарадње у којој значајна већина ирачких грађана активно, или бар прећутно подржава америчко присуство у њиховој земљи, али је реалност сасвим другачија: према изворима британске владе, 82 одсто Ирачана се „снажно противи” присуству страних трупа, док 45 одсто подржава нападе на њих. Безмало три четвртине Ирачана, 72 одсто њих, нема „нимало поверења” у стране снаге, а мање од једног процента(!) мисли да наставак војног присуства Америке и њених савезника помаже у повећању сигурности у њиховој земљи. Ако је тако, право питање је како окончати рат и повући се. Очигледно је да он никада не може бити „добијен” у конвенционалном смислу.
О ТЕРОРИСТИМА И „ПРАВОМ ИСЛАМУ”
Бизарни део обраћања господина Буша тицао се недавних избора на Средњем Истоку. „Велики народ Египта гласао је на вишестраначким председничким изборима”, рекао је, „и сада њихова влада треба да створи пут за стварање мирољубиве опозиције која ће утишати позиве на радикализам.” Стварност иза ове наоко безазлене реченице је да је радикална организација „Муслиманска браћа” постигла значајан успех на парламентарним изборима у Египту прошлог децембра. Тај званично забрањени покрет залаже се за наметање шеријата у Египту. Иако су њихови кандидати званично били независни, лако су освојили 88 посланичких места. У више од половине изборних јединица у којима су се кандидовали, „икваниси” су тријумфовали над својим противницима како из владајуће партије, тако и из секуларне опозиције, и сада су највећа опозиција влади председника Хоснија Мубарака. Освојили би и више да се влада није строго обрушила на њихова упоришта током одлучујућег изборног круга. Била је то победа демократије избора, али ће се она претворити у умањена права жена, увећано прогањање египатске хришћанске мањине која се налази у окружењу и ишчезава, и строг став vis-à-vis Израела. Могуће је предвидети да ће се „Муслиманска браћа”, за сада, уздржати од промовисања свог исламистичког политичког програма, пошто ће „спровођење широких демократских реформи” бити и њихов највећи добитник. Господин Мубарак би био луд када би послушао савет господина Буша и подржао овај процес, јер би се завршио његовом политичком смрћу и могућим тријумфом „Браће”. „Палестински народ је гласао на изборима”, наставио је господин Буш, „и сада лидери Хамаса морају признати Израел, разоружати се, одбацити тероризам, и радити на трајном миру.” Ова нада је угрожена тријумфом Хамаса у Гази и на Западној обали, његовим освајањем 76 од 132 места у парламенту. Хамас сада доминира палестинском управом, и има моћ вета на сваки евентуални мировни пакет који може понудити ослабљени председник Махмуд Абас. Победа Хамаса и успех „Муслиманске браће” доводе у дилему господина Буша. „Демократије на Средњем Истоку неће изгледати као наша”, рекао је, „због тога што ће представљати традиционалне вредности њихових грађана.” Храбре речи које прикривају чињеницу да она врста људи коју би он желео да види изабрану –секуларне реформаторе и технократе са којима може пословати – нема никакве шансе на изборима. Настављено америчко присуство у Ираку и приметна пристрасност у корист Израела чине да су САД све омраженије широм муслиманског света, више него икада пре. Чему год да се нада господин Буш, људи на локалном нивоу би желели нешто сасвим друго. Ко год да је кандидат или политичка снага по избору Америке, арапска „улица” ће га одбацити истог тренутка када посумња да постоји нека америчка веза.
НАЛОЗИ ЗДРАВОГ РАЗУМА
У својим завршним опажањима господин Буш је рекао да смо „позвани на вођство” у одлучујућем тренутку: „Понекад се чини да се историја окреће у широком луку, према непознатој обали”, рекао је. „Ипак, исходиште историје је одређено људским поступцима, и сваки велики покрет у историји долази до тренутка у којем мора да изабере.” Ово је било ново обликовање једне старе и дубоко узнемирујуће заблуде господина Буша: „историја” је линеарна, она има „исходиште” које одређује човеково делање. Председникови писци говора рефлектују једну постхришћанску, либерално-демократску варијанту миленаризма. Човек-Грађанин је на правом путу, и наставиће да се усавршава све до развијања есхатолошке пречице до Краја историје који не захтева Други долазак. „Историја је позвала Америку и наше савезнике на вођство,” изјавио је господин Буш на почетку свог првог обраћања нацији пре четири године, и до сада је ова тврдња постала чин вере. То је једна од најопаснијих заблуда које је човек исфабриковао. Ова историцистичка обмана је накотила гностичке идеологије које не само што убијају милионе оних за које се сматра да се налазе на „погрешној” страни историје, него и резултује неизбежним уништењем преко сваке мере проширеног и прегломазног извршиоца од Бога додељеног му задатка. Епистемолошка охолост је у срцу сваког утописте који жели да потчини свет. Бог зна; човек само мисли да зна, а у ствари зна много мање него што мисли. Када мисли да може да изиграва Бога, он чини рђаве ствари. Последње обраћање нацији председника Буша изнето је са много мање победничког тона него ранија. Међутим, његове премисе и стратегије постављене на тим премисама – прогањање непријатеља слободе, контролисање „своје судбине” сопственим вођством, борба за „крај тираније” у свету – изгледају много затвореније, идеолошки круће него икада раније. Оне су опасне за Америку исто онолико колико су опасне за остатак света. Тукидид је сматрао да државе угрожене царством треба да заузму избалансиран став, заснован на обазривој политици, промишљеној тако да се обесхрабри или суздржи прекомерна моћ. Био је у праву; баш сада Русија и Кина управо то и раде. Неуравнотеженост која је превише дуго занемаривана може бити разрешена само кроз катастрофу рата. Обазривост у спољним пословима којима диктира суздржаност је могући пут ка миру. Тукидидова смотреност, правилно примењена, може сачувати мир. Она је у значајној мери раноамеричка по духу, и њено оживљавање би поново успоставило утисак о Америци као „нормалној” земљи са одредљивим националним интересима као основама њене дипломатије, насупрот поимању Америке као царства. Супротно тврдњама господина Буша, ово није ни дефетизам, ни бежање од стварности и изолационизам; то је здрав разум. <
* Аутор је спољнополитички уредник америчког часописа „Крониклс” и директор Центра за међународну политику Рокфорд института, Илионис, САД (Јун 2006)
|