Архива 2005-2006 > Визир - Нови тоталитеризам |
ГЛОБАЛИЗАЦИЈА И РЕПРЕСИЈА: ИСКУШЕЊА НАДЗИРАНЕ И ИНСТРУМЕНТАЛИЗОВАНЕ СЛОБОДЕ Лукавије и опасније Висока технологија информатичке епохе омогућава моћницима да старе механизме контроле и условљавања критичке интелигенције, пре свега писаца и новинара, учине мање видљивим и мање ригидним, али, истовремено, ефикаснијим него икад. „Надзирање слободе” је средство њеног директног и драстичног ограничавања. Паралелно, инструментализација (злоупотреба) појма слободе и појма људских права опробано је средство за подривање суверенитета и одбрамбених механизама држава и народа. Ево шта о томе, у ексклузивном ауторском тексту за „НАЦИЈУ”, вели генерални секретар Италијанског ПЕН центра
Пише: Емануел Бетини*
Уз ратове, геноциде и тероризам, задњих година опет се опет много говори о слободи изражавања. Неки историчари и многи политичари сматрају да је „светско друштво” отворено, као никада до сада, за дијалог и за заштиту индивидуалних слобода. „Доносиоци мира” су тешким наоружањем наводно растурили диктатуре и претворили потлачене народе у слободне људе који могу да се изражавају, раде и граде нову стварност. Али, да ли ствари заиста тако стоје? Сагледавамо, колико је то могуће, генетску мутацију коју је претрпела слобода изражавања. Од сна о слободи она се претворила у „надзирану” слободу, стешњену у контролне стеге које нису ништа боље од оних у најокрутнијим диктатурама. Глобализација је допринела да дође до квалитативног скока у репресивном систему нових „демократских” диктатура. Некадашње прислушкивање, веома раширено у свету шпијунаже, превазиђено је сателитском контролом особа и праћењем целокупне електронске поште. На том плану отвара се велики простор, што јасно показује и нови панорамски извештај о лошем стању у овој области, од Азије и зоне Пацифика (нарочито у Кини, на Тибету, у Вијетнаму, Бурми), преко Централне Азије и простора бивше совјетске империје (Русија је у том погледу технолошки далеко највише узнапредовала, а најнезграпнији систем контроле је у Авганистану и бившим совјетским републикама Азербејџану, Грузији, Казахстану, Туркменистану, Украјини, Узбекистану...), до Европе и Америке.
НОВО ДИЗАЈНИРАЊЕ РЕПРЕСИЈЕ
У Европи треба имати у виду да је ЕУ технички развијенија, док источне земље примењују контролу „традиционалног типа” (прислушкивање телефона, праћење, итд.). Енглеска је и раније била наслоњена на амерички систем „Ешалон”, а после 11. септембра 2001. активирала је нову „свемогућу” сателитску контролу. Италија се својим новим законима против тероризма такође прилагодила. То значи да се прислушкују све телематске комуникације. Оне се обрађују према критеријумима приоритета и ризика, идентификују се сервери и пошиљаоци. Треба указати и на цензуру и на нова ограничења слободе изражавања у земљама насталим после распада бивше Југославије. Било је случајева у Словенији (Бреда Смолникар), Хрватској (Предраг Матвејевић, осуђен што је назвао Фрању Туђмана „талибаном”) и у Србији и Црној Гори (више случајева новинара и уредника који су били након октобра 2000. под ударом и под истрагом због критичких текстова, а сада су ти случајеви закључени). И баскијско питање завређује пажњу. Влада у Мадриду, иако се слаже са административном аутономијом Баскије, бојкотује њене писце, затвара им приступ у штампи и оптужује за тероризам интелектуалце који траже политичку и културну аутономију. То је случај са Хавијером Алегријом и Марчелом Отамендијем, кога је цивилна стража чак и мучила. Посебан случај о коме се много говори је Турска, једна од најинкриминисанијих земља у области слободе изражавања. У њој је на власти исламска партија, а већ годинама постоји ПЕН центар. Већи број писаца је прогоњен, хапшен и осуђиван. Довољно је проговорити о јерменском питању или о проблему Курда да се доспе на суд и у затвор. То је случај са писцем Орханом Памуком који је говорио о геноциду извршеном над Јерменима 1915. године и сада му се суди. Турска се спрема да уђе у ЕУ, али њена улазница је умрљана крвљу и мучењима. Поставља се питање нису ли нова ограничења уствари стари духови и куда може да стигне друштво које цензурише прошлост. Где су ту истина и историјско памћење? Блиски Исток и арапске земље, и у овој ствари коју разматрамо, представљају посебно поглавље. Нове технологије и сателитску контролу електронске поште данас врше и Тунис, Алжир, Мароко, Египат, Иран, Саудијска Арабија и Израел. У свим тим земљама, али и у Ираку, Сирији, Либану, Јордану, Арапским Емиратима, затим у Либији, репресија над слободом изражавања врши се како на „традиционалан начин”, тако и помоћу високе технологије.
СТРАХ ОД СВЕВИДЕЋЕГ ОКА
Иако је физички далеко од Европе, Америка има одлучујући утицај на ограничавање и цензуру слободе изражавања. САД су привидно земља у којој се поштује слобода изражавања. Међутим, ствари ни раније нису стајале баш тако добро, а законима против тероризма, након септембра 2001, створена су нова велика ограничења за ширење критичког мишљења. Сетимо се само третмана вести о бази Гвантанамо или о ужасавајућем коришћењу тактичког нуклеарног оружја (осиромашени уранијум) на територији бивше Југославије (Босна, Србија) и у Голфском заливу. У америчко поглавље ове приче спада и Латинска Америка, на чијем великом и разноликом простору две земље заслужују нарочиту пажњу: Мексико и Куба. Осим државе и великих идеолошких ограничења слободе изражавања критичког става, овде, поготову у Мексику и Колумбији, постоји и проблем бруталне репресије наркотрговаца и мафије (који уживају високу заштиту). На крају ове кратке анализе ограничавања слободе изражавања, можемо да тврдимо да је прогон писаца постао мање окрутан, али лукавији. Писци, новинари и интелектуалци су јавно мање цензурисани, али се наводе на аутоцензуру. Многи аутори радије ограничавају садржаје својих списа да не би били прогоњени и, пре свега, да не би нанели штету својим породицама и пријатељима. У западном свету постоји варијанта цензуре која се састоји у нештампању и прећуткивању дела и аутора, што наводи писце на ограничавање сопствене слободе изражавања. Неки писци наоко имају максималну слободу, могу да пишу шта желе, нису прогоњени, осим у изузетним случајевима када је у питању национална безбедност, могу да се појављују на јавним местима и да говоре свуда. У очима обичног света све изгледа нормално, али, у стварности није тако. Тим писцима, са идејама супротним од носилаца власти, ускраћује се пропагандни простор, не објављују се прикази њихових књига, а њихови наступи се не најављују у новинама. Њима је врло тешко да искажу своје мишљење и над њима влада мук. Ако желе да преживе, али то је онда горка прича, морају да се „нормализују” путем аутоцензуре. Само у том случају биће „званично” живи, али неће више бити слободни да се изразе. Други разлог који неизбежно води ка аутоцензури јесте сателитска контрола особа и свих њихових приватних средстава комуникације. Коришћењем војних сателита државе су у стању да у реалном времену прате кретање „ризичних” субјеката. Путем сателита је могуће, чак, да се читају наслови новина које неко носи под мишком или регистарске таблице аутомобила. Свако од нас може да буде контролисан у сваком тренутку дана. Најзад, захваљујући глобализацији и електронским апаратима, могу се детаљно снимати сви телефонски разговори са фиксних или мобилних телефона, све SMS поруке и сва електронска пошта. Имајући у виду ефикасност тих контролних инструмената, може се закључити да се друштвено ангажовани писци наводе на аутоцензуру да се не би уплели у контролну мрежу, што би могло озбиљно да угрози њихову аутономију. На крају, морамо да нарочито укажемо на нетолеранцију неких исламских средина према писцима који припадају различитим културама. То је случај са Оријаном Фалачи, која је доспела на суд, у својој земљи са хришћанском традицијом, зато што се негативно изразила о исламу. У муслиманском свету је у току кампања мржње против италијанске списатељице и то таква кампања која би могла да доведе до ризичних последица по њену личну безбедност. Па где је ту толико хваљена слобода изражавања? Питамо се, такође, какву цену треба да плате писци као што је Магди Алам, који су веома критички настројени према непопустљивости оних што проповедају мржњу и насиље. Све ово је само врх леденог брега који се појављује и с којим морамо да рачунамо у веку који је тек почео. <
* Аутор је генерални секретар Италијанског ПЕН центра (Јул-август 2006)
|