НАЦИЈА Online, бр. 11-14, септембар-децембар 2006. |
ИНТЕРВЈУ: ШАМИЛ СУЛТАНОВ, ФУНКЦИОНЕР РУСКОГ БЛОКА „РОДИНА” („ОТАЏБИНА”) И ЧЛАН КОМИТЕТА ЗА СПОЉНЕ ПОСЛОВЕ ДРЖАВНЕ ДУМЕ Нада у велики савез „Исламска заједница Русије полази од чињенице да би само стратешки савез Европе, Русије и исламског света био у стању да спречи даље срљање у глобалну кризу. Али, ако ту коалицију буду стварали лицемери са било које од тих страна, резултат ће бити ништаван. Са друге стране, тај савез ће бити могућ само ако Русија не буде под утицајем америчке спољне политике”
НАЦИЈА ПРЕС
Један је од предводника блока „Родина” („Отаџбина”), политичке снаге која слови као сверуско радикалније патриотско крило у односу на Путинов блок, непомирљиво према тактици „добијања у времену” руског председника. Члан је Комитета државне Думе за спољне послове, координатор интерпарламентарне уније „Русија и исламски свет: стратешки дијалог”. У недавном интервјуу за италијански геополитички часопис Eurasia (Евроазија), иначе гласило исламофилски и протурски оријентисано, Шамил Султанов изнео је своје погледе на православно-муслиманске односе и перспективе великог евроазијског савеза који би, као добронамерна противтежа, могао извести свет из униполарног ћорсокака.
• У Руској Федерацији три су велике религиозне заједнице: православци, муслимани и будисти. Какви су односи између ислама у Русији и владе, те између ислама у Русији и осталих религиозних заједница? Од половине деведесетих година прошлог века положај муслимана у Русији се погоршавао. То се дешавало из три главна разлога: заоштравање сукоба на северном Кавказу, изненадна појава феномена такозваног „светског тероризма” и активности инсталисаних мондијалистичких структура у Русији које су свесно потхрањивале напетости између православних и муслимана у земљи. Све то је учинило да је веома ојачао талас исламофобије. Али, почев од 2003, односи између државе и исламске заједнице у Русији побољшали су се у извесној мери. Бар нема више понижавајућих антимуслиманских кампања, као што су биле оне које је власт подстицала ранијих година. То се објашњава, пре свега, новим интересовањем руске државе за исламски свет, жељом руских власти да развије стратешки однос са Светском муслиманском организацијом. У октобру 2003. године шеф руске државе, по први пут у историји, учествовао је, и говорио, на скупу Организације исламске конференције. И не само то: Путин је чак изјавио, полемички, да је Русија део исламског света. Што се тиче односа службеног исламског клера са достојанственицима Руске православне цркве, они су прилично уравнотежени и пријатељски.
ПРОЗРЕНЕ ИНСТРУМЕНТАЛИЗАЦИЈЕ
• Теорија о „сукобу цивилизација” коју су формулисали амерички теоретичари односи се и на мултинационалну и мултиконфесионалну Русију. Какав је одговор ислама у Русији на тај покушај производње супротстављености? Хантингтонова концепција се директно односи на мултинационалну и мултиконфесионалну Русију. И више од тога, та концепција има као главну претпоставку да је неизбежан сукоб између исламске цивилизације и остатка света. Јасно је да је у току покушај да се оствари та концепција на руској територији, а није тајна ни ни зашто је тако. Исламски свет је, на стратешком плану, главни противник атлантске заједнице, али ће Русија, све док има нуклеарни потенцијал, бити суштински противник САД, које желе да до краја успоставе и одрже униполарни систем. Ето зашто је главни циљ САД да се изазове сукоб Русије и исламског света. Исламска заједница Русије полази од чињенице да би само савез Европе, Русије и исламског света био у стању да не допусти заоштравање глобалне кризе. Али, ако ту коалицију буду стварали лицемери са било које од тих страна, онда ће резултат бити ништаван.
• Имајући у виду турско-татарско порекло највећег броја верника, какав је значај ислама у Русији у оквиру односа између Русије и Турске, те између Турске и муслиманских република бившег СССР-а? Што се тиче споменутих средњоазијских република бившег СССР-а, познато је да је становништво муслиманско, али је знано и да тамо владају у најбољем случају лицемерни режими, док су у најгорем случају то директни непријатељи ислама. Америчке базе смештене у бившим совјетским републикама Узбекистану, Таџикистану, Киргистану доказ су за ту оцену.
КРАЈ УНИПОЛАРНОГ ЋОРСОКАКА
• У чему је, по Вама, суштина чеченског проблема и видите ли решење стања на северном Кавказу? Што дуже траје сукоб, веће су шансе да се стране силе умешају у њега. Чеченски сукоб, започет као сукоб између једног дела регионалне елите бивше совјетске аутономне покрајине и федералног центра, сада се управљачки обликује у прижељкивани сукоб Русије и исламског света. Али, у суштини, чеченски проблем је у деградацији изнутра и срозавању чеченског постсовјетског друштва. Тамо нема стварне исламске заједнице, али има незнања, неписмености и другог јада. У Русији, као и у целом исламском свету, многи муслимани увиђају да чеченски сукоб све више постаје елемент глобалног механизма теледиригованих сукоба, као и компонента такозваног феномена „светског тероризма”.
• Рат у Ираку је изазвао, са једне стране, расцеп између држава чланица Атлантског пакта, док је, са друге стране, поспешио истоветно сврставање Француске, Немачке и Русије, што је ојачано одбијањем Турске да учествује у империјалистичкој агресији. Сматрате ли да тај случајни „савез” између две водеће земље ЕУ и Русије (према неким посматрачима прототип осовине Париз–Берлин–Москва) има будућности? Ако има, какву стратегију би тај савез морао да има према Анкари, традиционалном америчком савезнику на Блиском истоку? Тај савез не може да се назове случајним. То је објективна тенденција у којој се исказује сазревање контратега у односу на униполарни атлантски свет. Француска и Немачка, које представљају осовину европске заједнице, савршено увиђају да ће, у оквиру новог светског поретка који се ствара, евроцентристички обрасци из педесетих и шездесетих година прошлог века потпуно изгубити сваки значај под притиском САД. Тај процес је практично већ почео. Осим тога, Француска је већ успоставила посебне повлашћене односе са низом муслиманских земаља. У контексту глобалног рата који се развија путем расподеле глобалног тржишта енергетских ресурса, двојац Француска–Немачка настоји да учврсти своју позицију на Блиском истоку. Кец у рукаву Немачке у овом региону јесте њен традиционални однос са Турском, а посебно присуство бројне турске заједнице у Немачкој. Истовремено, укључивање или стварање трилатералног савеза са учешћем Русије уопште није случајност. Наиме, стабилна противтежа униполарном свету биће могућа само ако Русија не буде под утицајем америчке спољне политике. <
|