Архива 2005-2006 > Култура - Корени |
ДРЕВНИ КРИТ: УМЕТНОСТ ТАЈНИ И ТАЈНА УМЕТНОСТИ ЈЕДНОГ СВЕТА НЕСТАЛОГ У ВЕЧНОСТИ Острво људи богова Крит, то осамљено острво на Медитерану, препуно легенди и тајни, уткано је макар честицом у сваког Европљанина. По предању, ту је и Зевс, у виду белог бика намирисаног шафраном, завео принцезу Европу и понео је ка северу. Тиме као да је симболички урезан пут свих Европљана у многим временима која ће тек бити рођена. Пише: Марина Матић
„Острво Крит на широкој пучини лежи. Тамо је планина Ида, колевка нашег рода.” Вергилије, Енеида III, 104–105
Минос. Древни владар, краљ, познат је у свим баштинама. У Кини је то био Хуанг Ти (Велики Жути Господар), у хинду традицији Ману, за египатску баштину Менес, а за критску Минос. Био је то древни човек-дух, Први човек, Адам Кадмон – Господар Златног доба које је остало само архетипска слика, тако далека палом човеку. За Крићане под Миносом (по легенди био је Зевсов син), пак, била је то стварност свакодневног живота. Све што је данас остало као сведочанство указује на благостање, метафизичку будност, ars regio, Сатја југу, у чему су Крићани живели, па је стога разумљиво што је и њихова уметност тако топла, радосна, ритмична, свежа и животна.
ЛАВИРИНТ
Све уметности биле су уткане у грађење критских палата које су почивале на сакралним принципима. Њихово место је брижљиво одабирано, а фронтално су биле окренуте према Западу, према Врту Хесперида. Није случајно што је архитектура ових палата тако издиференцирана и сложена, пуна ходника, замршеног низа просторија, портика и степеништа. Древни човек је у сваком поступку имао осмишљену суштину, па је и овај такозвани лавиринт, са својим сакралним планом, имао улогу да подсети човека на земаљски пут препун искушења, тајни и изненадних препрека. Ако човек успе да нађе прави пут, у средишту га чека његово сопствено Ја у виду Минотаура, пола бика пола човека, то јест отеловљење два принципа: животињског и људско-божанског. Убивши бика, људско-божанско својство надвладава животињско, телесно, чулно, спољње, како би Бесмртна Душа, Право Ја могло да се врати свом првом пребивалишту. О овом путу сведочи и древна мистичка игра са биковима код Крићана. Најрепрезентативније сведочанство потиче из палате у Кнососу, такозвана фреска Тореадор. Ова игра под називом таурокатапсија подразумевала је смело извођење салта у делићу секунде, после кога би акробата зајахао бика. Иако се данас сматра да је то немогуће извести, Крићани су то успевали, а све се одигравало вероватно у пространом дворишту у средишту палате. За Крићане то није била игра у којој ће дати одушка најдекадентнијим људским страстима, попут ширег смисла гладијаторских игара, већ је ова игра била симбол тријумфа људско-божанске моћи човека над природом, материјом, телом. Зајахати бика значило је зауздати полну моћ и одуховити је. Бик је један од најранијих и најзаступљенијих симбола код Крићана, који садржи комплекс симбола плодности, космичког поретка, дхарме, а сматра се и носачем света – космофором. Овакво разумевање симбола бика потврђује касније и грчка митологија. Јасоново кроћење два побеснела Хефестова бика означавало је да човек мора прво да укроти своје страсти да би присвојио инсигније духовног савршенства (Златно руно).
САКРАЛНА ВАЗА
Ток критског сликарства најдоследније се може пратити кроз сакралну керамику ваза које су имале јасну аналогију са људским телом, такође „створеним од глине”. Као што ваза чува драгоцене течности, попут вина и уља, којим се увећава блаженство света или бол света чини подношљивијим, тако и тело чува супстанције живота и бесмртно биће. Неке вазе се постављају и на гробна места и у њих се уливају течна мира која поново истичу у земљу и тако понављају симболички пролазак Бесмртне Душе кроз тело на путу ка Вечности. Пратећи развој критске керамике ваза, уочавамо како се од једноставних и укусних линеарних стилизација „камарес-ваза”, препуних древне симболике, постепеном еволуцијом и усложњавањем ових мотива кроз „дворски стил”, дошло до потпуно животних мотива „марина стила”. С постепеном десакрализацијом мотива и симбола, може се пратити и разлика у финоћи израде, од „камарес-ваза” за које је још Лукјан са Самотраке (125–190) рекао да су „лаке као ветар а танке као опна” (и данас их зову coquilles d’oeuf,то јест „љуска од јајета”), до касноминоског периода, где лења немарност, звана слобода, замењује префињеност и савршеност доба камареса. Када хеладска цивилизација буде започињала свој велики пут (око 1200. године пре н. е.), заувек тајновито нестају древни Крит и Крићани. Њихова појава „ниоткуда”, недокучиво етничко порекло Крићана, тајновити и нагли прекиди вероватно изазвани неким природним катаклизмама (1900. године пре н. е. и 1600. године пре н. е.), задржаће ову древну цивилизацију на вишем нивоу бивства и заувек неспознатљиву у потпуности за нас. <
(Октобар 2005)
|